Nazwa produktu: Shell Gadus S5 V142W 00
Poprzednia nazwa produktu: Shell Tivella Grease GL 00
Shell Gadus S5 V142W to syntetyczny, półpłynny smar spełniający wysokie
wymagania przekładni przemysłowych włączając w to długotrwałą i bezawaryną ich
pracę.
Zastosowanie
- Przekładnie przemysłowe
- Przekładnie ślimakowe
Zalecania użytkowe
Shell Gadus S5 V142W posiada syntetyczną bazę poliglikolową i nie może być
mieszany ze smarami posiadającymi inne bazy syntetyczne lub mineralne. Należy
zachować dużą staranność przy wymianie smaru na Shell Gadus S5 V142W. Płukanie
układu olejem niskiej lepkości spowoduje dokładne jego wymycie z zabrudzeń
stałych oraz substancji pochodzących z uprzednio zastosowanych produktów
smarnych. Bardzo ważną rzeczą jest by olej z procesu płukania został całkowicie
usunięty. Podczas napełniania należy zachować maksymalną czystość. Dla
uzyskania optymalnych właściwości eksploatacyjnych układu i smaru, ilość
środka smarnego musi być podana w odpowiedniej ilości, zazwyczaj określonej
przez producenta.
Kompatybilność z farbami. Shell Gadus S5 V142W jest kompatybilny z wysokiej
jakości czerwonymi farbami ołowiowymi lub epoksydowymi. Syntetyczny olej PAG ma
tendencje do atakowania konencjonalnych rodzajów farb.
Kompatybilność z uszczelnieniami. Shell Gadus S5 V142W jest kompatybilny z
wieloma rodzajami materiałów uszczelniajacych jednak nie zaleca się stosowania
uszczelnień ze skóry, ponieważ istnieje możliwość znacznego ich osłabienia
przez wypłukiwanie kwasów tłuszczowych oraz murszenie i zmianę ich
wymiarów.
Charakterystyka tarciowa stopów stal/cyna
- Brąz stosowanych w przekladniach ślimakowych czyni smar Shell Gadus S5
V142W odpowiednim tu do zastosowania.
- Stal/Aluminium-Brąz. Shell Gadus S5 V142W nie jest zalecany w
przekładniach gdzie zastosowana została powyższa kombinacja stopów. W takim
przypadku stosuje się smary z mineralną bazą olejową.
Zakres temperatur pracy
- Środki smarne wystawione na działanie wysokiej temperatury oraz powietrza
nieuchronnie ulegają utlenianiu czego rezultatem są laki i szlamy oraz mało
wydajna praca urządzeń spowodowana zanacznnym wzrostem lepkości. Shell
Gadus S5 V142W posiada bardzo dużą stabilność oksydacyjną. Nie powoduje
powstawania laków i szlamów w normalnych warunkach pracy, co skutkuje
brakiem podwyższenia jego lepkości. Posiada znacznie lepsze parametry
eksploatacyjne w wysokich temperaturach niż standartowe smary. Shell Gadus
S5 V142W jest odpowiedni do zastosowania jako środek smarny przy ciągłych
operacjach do temperatury 130 [°C].
- Praca przekładni smarowanych w niskich temperaturach przejawia dwa główne
problemy: - wysoki moment przejawiający się „usztywnieniem” substancji
smarnej,
- brak szybkiej odpowiedzi smaru spowodowany jego szczelinowaniem,By pokonać
te problemy należy zastosować smar Shell Gadus S5 V142W, któr znacznie
przewyższa swoimi właściwościami smary o bazach mineralnych.
Korzyści
- Małe przekładnie przemysłowe mogą być napełnianie smarem Shell Gadus S5
V142W na cały okres używalności urządzenia.
- Zmniejszone zużycie energii oraz obniżenie temperatur pracy.
- Zmniejszony moment siły startu w porównaniu do konwencjonalnego
smaru.
- Brak wycieków, redukcja zużycia smaru.
- Znakomite właściwości przenoszenia obciążeń bazy olejowej zastosowanej w
produkcie Shell Gadus S5 V142W. W teście „scuffing stal-stal” przy użyciu
przekładni IAE w normalnych warunkach, przenoszenie obciązeń było o 65 %
wyższe niż w przypadku oleju mineralnego o tej samej lepkości, bez stosowania
dodatków EP.
- Shell Gadus S5 V142W jest uznanym z punktu widzenia jego właściwości
produktem (ciężkie warunki pracy, duże obciążenia), stosowanym w wielu typach
układów przekładniowych.